Ludzie przyzwyczaili się do osiągania szybkich efektów. Gdy zamierzają schudnąć, nie przechodzą wcale na żadne diety i nie próbują katować się ćwiczeniami fizycznymi – zamiast tego sięgają po magiczne specyfiki, dzięki którym (jak mają nadzieję) utracą do kilkunastu kilogramów w ciągu tygodnia i to bez żadnego wysiłku. Jeszcze bardziej leniwi są przedstawiciele świata biznesu. Niby ciężko pracują na swój sukces, ale gdy muszą poczekać trochę dłużej na osiągnięcie konkretnego efektu, pokazują swoją niecierpliwość i starają się to wszystko pospieszać. W przypadku pozycjonowania takie postępowanie kończy się najczęściej brakiem jakichkolwiek długotrwałych efektów. Pozycjonowanie w Internecie musi trochę potrwać i z tym trzeba się po prostu pogodzić. Nawet najlepsza firma, zajmująca się promowaniem rozsławionych na całym świecie stron, nie jest w stanie nikomu zagwarantować uzyskania dobrego wyniku w przeciągu jednego czy dwóch miesięcy. Ile zatem to wszystko musi tak naprawdę potrwać? Ile czasu należy przeznaczyć na pozycjonowanie, by miało ono jakikolwiek sens?
Nie da się uzyskać wysokiej popularności strony w przeciągu dwudziestu czterech godzin. Nie da się też tego zrobić w ciągu dwóch dni, paru tygodni, a czasem nawet kilku miesięcy. Droga do sukcesu nigdy nie jest prosta – pojawiają się na niej różne przeszkody, które stopniowo i powoli należy pokonywać. Z pozoru może ona wydawać się prosta. Na samym początku pozycjonowanie daje stronie wspaniałe efekty, a jej właściciel zaczyna podświadomie wierzyć w to, że tak już zostanie na zawsze, a rezultaty będą tylko się wzmagać. Nagle jednak coś się dzieje, a strona przestaje jakkolwiek się rozwijać. Nie dość, że nie uzyskuje już wyższych wyników w wyszukiwarkach, to na dodatek spada ze swoich starych pozycji i staje się zupełnie niewidoczna dla Internautów. Takie przestoje są czymś normalnym i naturalnym. Zdarzają się nawet najlepszym stronom, choć przeważnie problem dotyczy witryn mniejszych i niezależnych. One chcą bowiem szybkich efektów i w ten właśnie sposób same nie pozwalają sobie na ich osiągnięcie. Takie wykonywane w pośpiechu działania nigdy nie kończą się dobrze.
Pozycjonowanie w Internecie pierwsze, zauważalne gołym okiem efekty daje najczęściej po upływie kilku miesięcy. Zazwyczaj po niecałym roku właściciel strony jest w stanie zobaczyć, że wskaźniki wyświetleń poszczególnych treści idą w górę, a po wpisaniu konkretnych fraz do wyszukiwarki jego portal pojawia się na jednym z pierwszych miejsc. Trzeba jednak pogodzić się z tym, że pierwsze miesiące od momentu rozpoczęcia pozycjonowania mogą być tzw. „okresem posuchy”. Popularność strony może w tym czasie w ogóle się nie zmienić. Nie zaobserwuje ona wzrostu ruchu. Nie będzie każdego dnia dostrzegać nowych odsłon pochodzących z wyszukiwarki Google. Ten okres trzeba po prostu przetrwać i uzbroić się w cierpliwość, która w dziedzinie pozycjonowania niezaprzeczalnie bardzo się przydaje. Najlepsze efekty uwidaczniają się dopiero po parunastu miesiącach. Po tym czasie strona rzeczywiście jest w stanie wypracować sobie wysoką popularność.