Prowadząc jakąkolwiek firmę nie można już dzisiaj nie zadbać o jej pozycjonowanie w internecie. Każdy właściciel firmy, odpowiedzialny przed pracownikami za powodzenie przedsiębiorstwa musi dołożyć starań osobiście albo poprzez specjalnie oddelegowanych do tego zadania pracowników i nieustannie walczyć o jak najlepszą pozycję firmy w wyszukiwarkach. Naprawdę trudno dziś lekceważyć swoją obecność w internecie a jeszcze gorzej nie skorzystać z narzędzi jaki on sam je nam podsuwa.
Pozycjonowanie stron internetowych, co to jest?
Pozycjonowanie stron w internecie to zespół wszystkich działań, których celem jest zwiększenie widoczności (częstotliwości i miejsca ukazywania się) strony internetowej w wynikach wyszukiwania, czyli w wyszukiwarce. Bardzo często pozycjonowanie musi działać wbrew niektórym wytycznym wyszukiwarek a nawet przechytrzyć je. Działaniom ustawionym na pozycjonowanie strony towarzyszą działania SEO.
Wszystko to oznacza, że wpisując do wyszukiwarki dane hasło, po kliknięciu enter pojawia nam się długa lista stron internetowych, często rozpisana na wiele następnych stron. Jest to lista stron internetowych, które nasza wyszukiwarka uznała za zgodne z wpisanym przez nas hasłem. Jednym słowem my wpisujemy hasło a wyszukiwarka przetwarzając ten wpis szuka dla nas pasującej do niego cudzej strony internetowej. Warto jednak wiedzieć, że lista tworzona przez wyszukiwarkę wcale nie opiera się na wartościowaniu informacji zawartych na tych stronach, czyli dobór stron nie znaczy, że są to najlepsze, najbardziej wyczerpujące temat strony. Oznacza to tylko, że te strony internetowe z jakiegoś powodu pokazały się na szczycie listy i w dalszej kolejności, jednym słowem zadziałało pozycjonowanie.
Jednym ze sposobów pozycjonowania swojej strony internetowej, czyli sprawienia, by na dane hasło wprowadzone przez internautę nasza strona pojawiła się w pierwszej kolejności, jak najwyższej na pierwszej stronie wyników, jest zapłacenie za to. Za płatne pozycjonowanie stron odpowiada usługa Google AdWords, gdzie wszystko załatwia się zdalnie i bezkonfliktowo. Oczywiście tego rodzaju pozycjonowanie stron internetowych jest płatne, ale zleceniodawca płaci tylko wtedy, gdy internauta wejdzie na przygotowaną reklamę, stronę czy zadzwoni do firmy. Budżet takiego działania może być całkowicie dowolny i w każdym momencie można z akcji zrezygnować. Płaci się tylko za efekt.
Kolejność stron internetowych
Kolejność pokazywanych w ślad za wpisanym hasłem stron internetowych nie jest przypadkowa. Najwyżej pokazują się zawsze te strony, które zostały opłacone w wyszukiwarce. Potem takie, które wyszukiwarka uznała za najbardziej zgodne. A zgodność ta tworzy się za prawą algorytmu wyszukiwarki, algorytmu, którego tak naprawdę nikt dokładnie nie zna, może tylko metodą prób i błędów docierać do źródła i wytypować czynniki, które wpływają na zastany układ stron. Tych czynników jest ok. 200, a znawcy tematu dzielą je na dwie grupy:
– czynniki związane z zawartością strony, treścią widniejącą na stronie i jej działaniem,
– czynniki związane z nabytą popularnością strony w Internecie.